چگونه به طور موثری به نگرانی‌ها و ترس‌های خود پاسخ دهیم؟
دیگر با نگرانی‌های خود مبارزه نکنید. اول گوش بدهید و سپس ارزیابی کنید.

 
۱. قبل از اینکه برای اطمینان یا به چالش کشیدن ترس‌های خود بی مقدمه کاری را انجام دهید، ابتدا به آن‌ها گوش کنید. روی یک صفحه، یک جدول با دو ستون بکشید و با نوشتن «نگرانی‌ها، ترس‌ها و افکار ناراحت‌کننده» در ستون سمت راست شروع کنید.
 
۲. جزئیات را به طور کامل بنویسید و به طور خاص به این موضوع اشاره کنید که مغز واکنش دهنده شما از چه چیزی می‌ترسد یا چه چیزی را پیش بینی می‌کند. هر ترس و نگرانی که دارید را بنویسید - صرف نظر از اینکه چقدر "احمقانه" یا "غیر منطقی" به نظر می‌رسد.
 
۳. حالا به این فکر کنید که چه چیزی ترس‌های شما را تقویت می‌کند؟ چه باورها یا تصورات اساسی‌ ترس، نگرانی، اضطراب یا هراس را به پاسخی موجه و معقول تبدیل می‌کند؟ این موارد را در زیر هر ترس یا نگرانی خود بنویسید.
 
پس از گوش دادن به افکار مضطرب خود و بیان آن‌ها در قالب کلمات، حالا ستون سمت چپ را به چهار قسمت حقایق، شواهد، منطق و دیدگاه تقسیم کنید. این ترس‌ها و نگرانی‌های مزاحم، تکراری و یا ترسناک را زیر سوال ببرید. سه نکته بعدی شما را از طریق راه‌های قدرتمند برای به چالش کشیدن نگرانی‌ها، ترس‌ها و اضطراب راهنمایی می‌کند. همانطور که روی جدول شخصی خود کار می‌کنید، دقت کنید و ببینید که چه تفاوتی ایجاد خواهد شد.
 
۴. پیش داوری نکنید. فکر نکنید که ترس شما غیرمنطقی است. وظیفه شما این است که به طور غیر‌عاطفی، عینی و واقع بین باشید. شما این کار را با متناقض‌آمیزی انجام می‌دهید. ابتدا هر واقعیتی که به نظر ترس را توجیه می‌کند، بنویسید. به هر حال، گاهی اوقات شما مضطرب می‌شوید، زیرا چیزی برای نگرانی وجود دارد.
 
۵. دقیق و مشخص بنویسید. در این مورد کمی وسواسی عمل کنید. حسابدار درونی خود را هدایت کنید. اکنون تک تک شواهدی را بنویسید که نشان می‌دهد ترس‌ها و نگرانی‌های شما موجه نیستند.
 
۶. کمی حساب و کتاب کنید. از ماشین‌حساب تلفن همراه خود استفاده کنید. مقایسه کنید که چه تعداد دفعاتی ترس به شما گفته قرار است اتفاقی بیفتد و همچنین چند بار آنچه که ترس پیش‌بینی کرده بود در واقع اتفاق افتاده است. داده‌هایی که به دست آورده‌اید را با هم مقایسه کنید.

منبع: psychologytoday.com
مترجم: زینب افشارمنش