تعریف کودک درون

کودک درون جنبه‌ی شاد، دوست داشتنی، بازیگوش، احساساتی و هیجان انگیز شماست. این حالت متناسب با حالت و سطح انرژیتان متغیر خواهد بود. گاهی اوقات بسته به اوضاع جاری زندگیتان احساس متفاوتی خواهید داشت. کودک درونتان، مانند کودک برون، معمولاً شاد، خوش دل و ماجراجوست.
روانشناسان می‌گویند کودک درون جنبه‌ی بچگانه انسان است و شامل تمام آموخته‌ها و تجربه‌هایی می‌شود که در دوران کودکی، قبل از بلوغ، یاد گرفته و تجربه کرده‌اید. کودک درون معرف واحد نیمه مستقلی است که تابع ذهن آگاه شماست. کودک درون به آن بخش از وجود هر کدام از ما اشاره دارد که بسیار سرزنده، پرانرژی، خلاق و کامل است.

نکات مربوط به کشف کودک درونتان

یادگیری چگونگی کشف کودک درونتان به شما اجازه خواهد داد زندگی شاد و متعادلی را تجربه کنید. در اینجا به بعضی از نکات مهم درباره کشف کودک درونتان اشاره می‌کنیم:

۱. محدود کردن اعمالتان را متوقف کنید:
همیشه در نظر بگیرید اکنون در مقایسه با دوران کودکیتان چقدر به صورت خودجوش رفتار می‌کنید. به جای بی‌اعتنایی و چشم پوشی، سعی کنید به آن ندای درونی گوش کنید که می‌گوید چیز جدیدی را امتحان کن.

۲. از تجسمتان استفاده کنید:
همیشه به خودتان اجازه خیال پردازی بدهید، هم در اعمالتان و هم در تفکرتان. همچنین، باید چند فعالیت خلاق بیابید تا بتوانند تجسم و تخیلتان را فعال کنند. بدین منظور می‌توانید از کتاب‌های رنگ‌آمیزی، هنرهای دستی و نقاشی، تمرین و نواختن یک ساز استفاده کنید.

۳. اوقاتی از زندگیتان را به خندیدن و لبخند زدن اختصاص دهید:
همه در زندگی مشکل دارند اما این موضوع باعث نمی‌شود دلیلی برای لبخند زدن و خندیدن نداشته باشید. بعضی از فعالیت‌ها، زندگیتان را جالب‌تر و مهیج‌تر می‌سازند. بسته به سلیقه‌تان می‌توانید با بچه‌ها بازی کنید، به موسیقی دلخواهتان گوش دهید یا کارتون‌ها و فیلم‌های کمدی
را تماشا کنید.

۴. با استفاده از احساسات خود، از دنیای اطرافتان لذت ببرید:
لحظه‌ای را به یاد بیاورید که دنیا چقدر روشن و درخشان به نظر می‌رسید. باید زمانی را به شکرگزاری و تحسین بوها و رنگ‌های اطرافتان اختصاص بدهید. همچنین باید از غذاها، پارچه‌ها و خیلی از چیزهای دیگر لذت ببرید. با این گام‌های ساده می‌توانید کند و کاو و معاینه کودک درونتان را شروع کنید. اگر متوجه شدید کودک درونتان به علت اتفاقات و تجربیات گذشته احساس رنجیدگی و آسیب دیدگی می‌کند، برای شفای او اقدام کنید.

بخشی از کتاب شفای کودک درون
نوشته‌ دکتر چارلز ویتفیلد
ترجمه از علی اکبر قاری‌نیت