وقتی اعتماد در رابطه از بین می‌رود چگونه می‌توان آن را به رابطه باز گردانیم؟

رابطه عاطفی سالم،به رابطه ای گفته می شود که زوجین برای رسیدن به اهداف مشترک، تلاش می کنند و دررابطه با اهداف غیرمشترک، از یکدیگر حمایت می کنند.
روابط موفق دارای عنصر"اعتماد" هستند. به زبان ساده یعنی: شما ایمان دارید که شریک عاطفیتان در تصمیم هایش، مصلحت اندیش است. اعتماد باعث تقویت حس امید به زندگی و ارزشمندی می شود.
اعتماد به سختی به دست می آید ولی به راحتی خدشه دار می شود؛ و آن مواقعی است که شریک عاطفی شما، نیاز ها و خواسته های خود را مقدم بر مصلحت رابطه، قرار می دهد.
با طولانی تر شدن رابطه عاطفی، بسیاری از افراد حداقل یک بار با حس خیانت و عهد شکنی مواجه می شوند و گاها تصمیمات شریک عاطفیمان، باب میل ما نیست . حقیقت این است که خود ما هم ازین قاعده مستثنی نیستیم و از همه ما اشتباه سر می زند.
کلید بازگرداندن اعتماد به روابط عاطفی، آموختن نحوه گفتمان درباره مسائل است. نحوه گفتمان باید عاری از موضوعات حاشیه ای از قبیل مشاجره و اتهام باشد و به طرفین این امکان را بدهد که صادقانه صحبت کنند و برای بازگرداندن اعتماد برنامه ریزی کنند .

قدم اول: از احساستان سخن بگویید
به شریک عاطفیتان بگویید که درباره کدام اقدامش، احساس آسیب دیدگی می کنید. احساستان را به نحوی بیان کنید که ایجاد همدلی کند. مثلا گفتن : "من از این موضوع احساس ناراحتی می کنم" با گفتن " تو من را ناراحت می کنی" ، زمین تا آسمان فرق دارد . گفتار اول ایجاد همدلی می کند چون شما در حال ابراز احساس ناراحتی و نگرانی خود در مورد رابطه هستید و احتمال مسئولیت پذیری شریک عاطفی شما، در مورد اقدامش و تاثیرات آن بالاتر می رود. اما در گفتار دوم، حالت صحبت شما تدافعی است و احتمال انکار در شریک عاطفی شما بالا تر است.

قدم دوم: شفاف سازی
بعد از پذیرش مسئولیت از طرف شریک عاطفیتان، نوبت به شفاف سازی می رسد.احتمالا شما سوالات زیادی درباره اقدام شریک عاطفیتان دارید و تا زمانی که شما به آگاهی درباره اتفاقات و نحوه رخداد آن نرسیده اید، درگیر طیف وسیعی از احساسات هستید. پس از شریک عاطفیتان بخواهید، تمام اتفاقات را برای شما بازگو و شفاف سازی کند.

قدم سوم: پذیرش
برای این که این مسئله حل شود، شما نیاز دارید بدانید که چرا شریک عاطفی شما، اعتماد شما را خدشه دار کرده است؟ پارتنر شما باید انگیزه پیش از اقدامش را برایتان با جزئیات بازگو کند. این باعث می شود ظرفیت پذیرش شما درباره احساسات و فکر شریک عاطفیتان ، بالاتر برود.

قدم چهارم: عذر خواهی
در این مرحله، شریک عاطفیتان از شما عذر خواهی خواهد کرد. اگر شما طرفی هستید که می خواهید عذر خواهی کنید، به یاد داشته باشید که دلیل تراشی در هنگام عذر خواهی آن را کم اثر می کند. و یک عذر خواهی همراه با پذیرش پیشامد ها و همدلی با شریک عاطفی اثر بخش تر است. مثلا به جای گفتن " معذرت می خواهم ولی من برای کارم فلان دلیل را داشتم " ، بگویید : " من از این که به رابطه مان آسیب زدم، معذرت می خواهم و از کارم متاسفم/پشیمانم"

قدم چهارم : برنامه ریزی
برای جلوگیری از پیشامد مجدد این اتفاق ، با همراهی یکدیگر برنامه ریزی کنید. این برنامه باید حاوی یک یا چند تغییر در رفتار شریک عاطفی شما باشد. مثلا شاید پارتنر شما باید از بعضی موقعیت ها و شرایط دوری کند یا با احساساتش باید به نحو متفاوتی روبرو شود و حل مسئله هایش را تغییر بدهد.دربرنامه ریزی خلاق باشید و اگر این برنامه ریزی به صورت قدم به قدم و نوشتاری باشد، موثر تر است.
بعد از برنامه ریزی، شما و شریک عاطفیتان باید به روش ها و قواعدی که در برنامه تان دارید، متعهد باشید.

قدم پنجم: صبور باشید
بازگردانی اعتماد به رابطه عاطفی زمان بر است. این که بخشش واقعی چه زمانی رخ می دهد؛ به شما و شریک عاطفی تان بستگی دارد. بخشش واقعی یعنی زمانی که شما احساسات منفی را درباره اتفاق رخ داده، دور می ریزید و دری از احساساست مثبت به روی شما باز می شود.

به یاد داشته باشید :
مقیاس سنجش خوشبختی در روابط عاطفی، بسته به تعداد روزهای خوب رابطه نیست؛ بلکه بسته به مواقعی است که رابطه دچار مشکل می شود و شرکای عاطفی برای بازگرداندن صمیمیت به رابطه شان، تلاش می کنند.عشق واقعی، درک زاویه دید شریک عاطفیتان به مسائل و پیدا کردن یک نقطه مشترک است.