چرا روابط در محل کار برای حرفه، سلامتی و خوشبختی شما مهم است؟

نکات کلیدی
• روابط مثبت کاری می‌تواند به طور قابل توجهی به موفقیت شخصی و سازمانی کمک کند.
• روابط حمایتی، استرس را کاهش می‌دهد و با تولید اکسی توسین به ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی کمک می‌کند.
• ارتباط موثر، ایجاد اعتماد و جزئی از یک تیم بودن به ایجاد روابط مثبت کمک می‌کند.

اهمیت ایجاد روابط مثبت در محل کار

اهمیت ایجاد روابط مثبت با افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید تأثیرات زیادی دارد. در اینجا چند مزیت کلیدی وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید:

همکاری بهتر: روابط مثبت حس اعتماد و ارتباط باز را تقویت می‌کند. هنگامی که افراد احساس راحتی در به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و نگرانی‌های خود داشته باشند، همکاری موثرتر می‌شود و منجر به بهبود حل مسئله و نوآوری نیز خواهد شد.

افزایش رضایت شغلی: ایجاد روابط مثبت در محل کار می‌تواند شغل شما را لذت بخش‌تر کند. وقتی در محل کار دوستانی دارید و از طرف همکاران خود احساس حمایت می‌شوید، به احتمال زیاد هر روز منتظر آمدن به دفتر کار هستید. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که روابط مثبت با دیگران بهترین پادزهر برای چالش‌های زندگی و مطمئن‌ترین منبع شادی است.

پیشرفت شغلی: تعامل با دیگران و ایجاد روابط مثبت با همکاران می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای شما ایجاد کند. این ارتباطات، چه با یک مشاور، یک حامی یا یک مشارکت باشد، برای پیشرفت شغلی شما حیاتی هستند.

کاهش استرس: یک تعامل حمایتی از همکاران می‌تواند در دوران چالش برانگیز منبع ارزشمندی برای حمایت عاطفی باشد. به اشتراک گذاشتن نگرانی‌های خود با همکاران مورد اعتماد می‌تواند استرس را کاهش دهد و به ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی کمک کند. این اتفاق در سطح فیزیولوژیکی نیز رخ می‌دهد. روابط مثبت در محل کار باعث تولید اکسی توسین در بدن می‌شوند که از جمله باعث کاهش سطح کورتیزول و محافظت از بدن در برابر اثرات منفی استرس خواهد شد.

معنای بیشتر: سرمایه گذاری در روابط مثبت در محل کار یکی از 4 روش مبتنی بر شواهد برای ایجاد معنای بیشتر در کار است. مدتی را صرف تأمل در مورد معنایی کنید که از روابط مثبت خود در محل کار به دست می‌آورید و چگونه می‌توانید زمان و انرژی بیشتری را روی آن روابط سرمایه گذاری کنید.


۱۰ راه برای ایجاد روابط مثبت در محل کار

۱) ارتباط موثر: ارتباط، اساس هر رابطه مثبتی است. گوش دادن فعال را تمرین کنید، بازخورد بخواهید و برای دریافت آن پذیرا باشید. از حدس زدن خودداری کنید و تلاش کنید تا واضح و محترمانه ارتباط برقرار کنید.

۲) اعتماد سازی کنید: اعتماد اساس هر رابطه‌ای قوی است. قابل اعتماد باشید، به قول خود عمل کنید و در صورت نیاز موارد محرمانه را حفظ کنید. ایجاد اعتماد زمان می‌برد، اما به راحتی از بین می‌رود، بنابراین با احتیاط با آن رفتار کنید.

۳) قدردانی نشان دهید: ابراز قدردانی و سپاس‌گزاری می‌تواند در ایجاد روابط مثبت بسیار موثر باشد. سهم‌ها و دستاوردهای همکاران خود را به صورت عمومی و خصوصی به رسمیت بشناسید و تأیید کنید.

۴) عضوی از یک تیم باشید: در فعالیت‌های گروهی به طور فعال شرکت کنید، کمک خود را ارائه دهید و تمایل به همکاری داشته باشید. طرز فکر اعضای تیم نشان دهنده تعهد آن‌ها به موفقیت جمعی گروه است.

۵) حل تعارض: درگیری در هر محیط کاری اجتناب ناپذیر است، اما نحوه برخورد با آن می‌تواند سلامت روابط شما را تعیین کند. به طور آرام و حرفه‌ای به درگیری‌ها رسیدگی کنید و بر یافتن راه‌حل به جای سرزنش کردن تمرکز کنید.

۶) همدلی: نسبت به همکاران خود همدلی نشان دهید. سعی کنید به ویژه در شرایط دشوار، دیدگاه‌ها و احساسات آن‌ها را درک کنید. این کار می‌تواند فضایی حمایتی ایجاد کند که در آن افراد احساس شنیده شدن و ارزش‌ داشته باشند.

۷) تعامل با دیگران: تعامل حرفه‌ای خود را هم در داخل و هم خارج از سازمان خود گسترش دهید. در رویدادهای صنعتی شرکت کنید، به گروه های حرفه‌ای بپیوندید و با همکاران در رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. شبکه سازی می‌تواند منجر به ارتباطات و فرصت‌های ارزشمند شود.

۸) مشاوره: به دنبال مشاوره باشید یا به دیگران مشاوره بدهید. روابط مربیگری می‌تواند برای هر دو طرف درگیر، راهنمایی، تشویق و رشد شخصی را به ارمغان آورد.

۹) ایجاد تعادل بین مرزهای شخصی و حرفه‌ای: در حالی که ایجاد روابط مهم است، حفظ تعادل سالم بین زندگی شخصی و حرفه‌ای شما ضروری است. به مرزهای همکاران خود احترام بگذارید و همچنین مرزهای خود را نیز تعیین کنید.

۱۰) یادگیری مستمر: کنجکاو بمانید و نسبت به یادگیری از همکاران خود پذیرا باشید. هر کسی تجربیات و تخصص منحصر به فردی را به ارمغان می‌آورد. برای به اشتراک گذاشتن دانش خود و در عوض یادگیری از دیگران مشتاق باشید.

ایجاد روابط مثبت در محل کار نیازمند تلاش و تعهد مداوم است. با این حال، پاداش‌های آن، هم از نظر شخصی و هم حرفه‌ای، باعث می‌شود این سرمایه‌گذاری ارزشمند باشد.

منبع: psychologytoday.com
مترجم: زینب افشارمنش