روانشناسی

«سالم‌ترین کودکان، کودکانی با والدینی سالم و شاد و آگاه هستند»

کودک انسان در بین سایر موجودات زنده از بدو تولد با توانایی‌های کمتری به دنیا می‌آید و از لحظه اول مراقبت و توجه زیاد والدین و اطرفیان را برای رشد و بالندگی نیاز دارد. در گذشته اکثر تمرکز والدین بر مراقبت‌های جسمانی مانند رسیدگی به غذا و خواب و سلامت جسمی کودک بود و بیشترین کمک و راهنمایی نهایتاً از اقوام و دوستان خانواده درخواست می‌شد، اما امروزه با افزایش آگاهی و افزایش نیاز به آموزش در زمینه به کارگیری الگوی مناسب رفتار و تربیت فرزند، نیاز به متخصص علمی و دلسوز در این حیطه افزایش پیدا کرده است.

در گذشته چنین تصور می‌شد که حتماً باید به مشکلی حاد برخورد تا به روانشناس مراجعه کرد؛ ولی در حال حاضر این اقدام لزوماً به معنای این نیست که درمانی صورت پذیرد؛ بلکه با شناخت ویژگی‌های عاطفی، رفتاری، هیجانی و ... فرزندتان می‌توانید زندگی سرشار از آرامش و شادی، به همراه آموزش کنترل بهتر زندگی در آینده را برایش فراهم آورند. واژه‌ی تربیت کودک به معنای تعلیم و تربیت کودک برای چالش‌های زندگی آینده‌اش، با استفاده از اصول علمی است. والدین باید بدانند که تمامی حرکات و عملکردهای آنان در حضور کودک شکل‌دهنده‌ی قالب‌های رفتاری و اصول فکری کودکان می‌باشد. در مسیر تربیت کودک والدین با چالش‌های متفاوت روبرو می‌شوند که باید قبل از هر چیزی احساسات خود را کنترل کنند تا بتوانند در رویارویی با این چالش‌ها علمکرد بهتری داشته باشند. افزایش آگاهی در مورد اصول تربیتی فرزندان نکته‌ی بسیار حیاتی برای تربیت کودک می‌باشد. بهترین راه حل برای افزایش آگاهی استفاده از مشاورین و روانشناسان متخصص کودک می‌باشد.

بسیاری از مشکلات بزرگسالی ریشه در کودکی دارد که در اثر کوتاهی والدین رقم می‌خورند، بنابراین با اعتماد به روانشناسان و کمک گرفتن از آنان، به بهبود سلامت زندگی کودکتان می‌توانید کمک شایانی داشته باشید.

روان درمانی کودکان ارتباط تنگاتنگ با سلامت روانی دارد. در طول روند درمان توسط درمانگر، شما می‌توانید به خلق و خوی فرزندتان و وضعیتی که در آن قرار دارد، آگاهی بیشتری کسب کنید. احساسات و رفتارهایش و واکنش‌های متقابلش را بیشتر بشناسید و در تلاش برای کاهش یا افزایش علائم رفتاری برآئید.

روانشناسان کودک با تخصص و تجربه ویژه، توانایی آسیب‌شناسی رنج‌های اولیه کودک را دارند و قادرند کودک را در مراحل مختلف رشد از بسیاری از آسیب‌ها محافظت کنند و سیر طبیعی رشد روحی، روانی و جسمی کودک را کنترل کنند. از جمله وظایف روانشناسان کودک: تربیت‌های جنسی کودک، کج خلقی‌ها و رفتارهای منفی، مشکلات رفتاری، عادت‌های عصبی، مشکلات با همسالان، ترس‌ها و حتی ارتباطات بین فرزندان و والدین و برقراری ارتباط مؤثر، هنر بهتر زندگی کردن، توانمند‌سازی در کودکان براساس انجام آزمون‌های مختلف، رویارویی با محیط وسیعتر را می‌توان نام برد.


دکتر الناز ابراهیمی
متخصص و روانشناس کودک و نوجوان