چگونه خود واقعی‌مان باشیم؟


اصیل بودن یعنی اینکه به گونه‌ای رفتار کنیم که خود حقیقی‌مان و احساساتی که داریم نشان داده شوند‌. به جای اینکه تنها جنبه خاصی از خود را به دیگران نشان دهیم، تمام خود را صادقانه بیان می‌کنیم. برای موفقیت در اصیل بودن، باید ابتدا بدانیم که خودِ واقعیِ ما کیست؟ و این کار مستلزم خود آگاهی، آگاهی ذهن و پذیرش خود می‌باشد.

۱- خود را بی‌غرضانه مشاهده کنید.

خود را طوری که در لحظه زندگی می‌کنید ببینید. مشاهده کنید که "خود تطبیقی" شما چگونه رفتار می‌کند؟ به چه چیزی اعتقاد دارد؟ و زمانی که تحت فشار باشد چگونه از خود واکنش نشان می‌دهد؟

۲- سیستم اعتقادی خانواده را بررسی کنید.

بیشتر افراد در اولین و آسیب‌پذیرترین سال‌های زندگی خود در محیط "خانواده" بزرگ شده‌اند. به قسمت‌هایی از دوران کودکی خود فکر کنید که باعث شده‌اند دیگر خود واقعی‌تان نباشید. با بررسی اینکه رفتارهای ما از کجا سرچشمه می‌گیرند، می‌توانیم چیزهای زیادی در مورد خود واقعی‌مان بیاموزیم.

۳- مکالمه‌ای را بین "خود تطبیقی" و "خود واقعی" آغاز کنید.

هر دو جنبه‌ی خود را دعوت کنید. به طور ذهنی سوال بپرسید و سعی کنید که هر دو جنبه خودش را به طور کامل بیان کند و سپس صبورانه به پاسخ آن‌ها گوش دهید. گفتگویی را آغاز کنید که بتوانید هر دو دیدگاه را به خوبی درک کنید.

۴- تفاوت ها را شناسایی کنید.

سعی کنید که از ناهمخوانی‌های بین اعمال و باورهای خود آگاه شوید. به یاد داشته باشید که "خود تطبیقی" تنها می‌خواهد خودش را جا بدهد. بنابراین اغلب به گونه‌ای رفتار می‌کند که با خودِ واقعیِ ما ناسازگار است.

۵- تردید‌های خود را بررسی کنید.

هنگام کشف خود واقعی ممکن است در مورد چگونگی انجام آن مطمئن نباشید. بنابراین مراقب احساسات شک و تردید خود باشید‌. اگر به چیزی شک دارید (یک فکر، رفتار، احساس و تجربه) برای لحظه‌ای فکر کنید تا بتوانید هر چیزی که پشت آن شک و تردید وجود دارد را پیدا کنید.

۶- برای رویارویی با ترس ها از خود شجاعت نشان دهید.

انسان‌ها معمولاً با چیزهایی که آشنایی دارند راحت تر هستند. امور ناآشنا حداقل در ابتدا چالش‌ برانگیزند. پس طبیعتا با نگاه عمیق به درون خود، از آنچه که ممکن است کشف کنید، ترس خواهید داشت.
شناسایی، تجربه، پذیرش و رها کردنِ احساساتِ دفن شده، دقیقا همان چیزی است که خود واقعی شما را تقویت می‌کند.

۷- ارزش‌های خود را کشف کنید.

صداقت، اخلاق و ارزش‌های شخصی‌ِ ما یک راه موثر برای زندگیِ واقعی‌تری می‌باشند. مشکل واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که ما آنقدر از خود واقعی‌مان دور شده‌ایم که نمی‌دانیم ارزش‌های ما چه چیزهایی هستند.

۸- به خودتان عشق بورزید و نسبت به دیگران مهربان باشید.

ظهور "خود واقعی" نیاز به عشق به خود دارد. یکی از راه‌های افزایش دوست داشتن خود این است که روزانه زمان‌هایی را برای تنفس عمیق اختصاص بدهید. بعد از این که سرشار از عشق شدید، بخشی از آن را با دوستان و عزیزان خود به اشتراک بگذارید، زیرا تقسیم عشق با دیگران باعث گسترش عشق درونی می‌شود.

۹- این را بدانید که توسعه‌ی "خودِ واقعی" زمان می‌برد.

بررسی خود واقعی فرآیندی است که ممکن است یک عمر زمان ببرد، زیرا ما انسان‌هایی هستیم که دائماً در حال تکامل‌ایم. اما با کمی تلاش می‌توانیم به همسوییِ واقعی‌تری با خود واقعی‌مان دست پیدا کنیم.

۱۰- الگوها و باورهایی که دیگر به دردتان نمی‌خورد را رها کنید.

وقتی به فکر، احساس یا عملی برخورد کردید که خود واقعی شما را نشان نمی‌دهد، سعی کنید آن را رها کنید. مثلاً آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید، روی آن خط بکشید و کاغذ را مچاله کنید.

 

منبع: psychologytoday.com
مترجم: زینب افشارمنش