نقشه مغزی یا qEEG چیست؟
سلول های مغزی که به آنها نورون هم می گویند، از طریق جریان الکتریکی با هم در ارتباط هستند، این جریان الکتریکی در سطح جمجمه مانند هر جریان الکتریکی دیگری قابل اندازه گیری است،
حال اگر این ثبت الکتریکی امواج به صورت دیجیتال انجام شود و امکان بررسي شدت و روابط امواج مغزی در نقاط مختلف مغز فراهم گردد به آن ثبت کمی امواج مغزی می گویند كه نقشه مغزي نمايش می دهند.

عموما نرم افزارهایی که با آنها به صورت بالینی امواج مغزی را تفسیر می کنند و به عبارتی کاربرد بالینی نقشه مغزي است، نرم افزارهایی هستند که یک پایگاه داده ای از امواج مغزی نرمال افراد با توجه به سن و جنس افراد را در خود دارند و می توان نقشه مغزي افراد را با افراد هم سن و همجنس خودش در آن مقایسه نمود و با توجه به مقایسه انجام شده متوجه شویم که آیا امواج مغزی فرد نرمال است یا خیر.
مغز انسان دارای پنج فرکانس اصلی آلفا، تتا، دلتا، بتا و بتای بالا است که هر کدام از این فرکانس‌ها در شرایط خاصی غالب هستند. مثلاً فرکانس آلفا در زمان استراحت و فرکانس دلتا در زمان خواب غالب هستند. زمانی که در یک شرایط خاص باند فرکانسی غالب فرد با یک فرد سالم تفاوت داشته باشد یعنی اختلالی در مغز وجود دارد و تشخیص از طریق مقایسه این فرکانس‌ها انجام می‌شود.
نقشه برداری مغزی معمولی این نوع نقشه‌برداری مغزی عام‌ترین حالت آزمایش است که بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. در طول تست از شما خواسته می‌شود بدون سروصدا نشسته و هرازگاهی چشمان خود را باز و بسته کنید یا نفس عمیق بکشید. ممکن است در پایان آزمایش یک چراغ چشمک‌زن روبروی شما گذاشته شود تا اثر آن بر فعالیت مغزی شما بررسی شود.
نقشه مغزي اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد مغز می‌دهد و می‌تواند برای تشخیص و پیگیری روند درمانی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات به‌دست‌آمده در این آزمایش برای کمک به تغییر فعالیت مغز، بهبود حافظه، تقویت تمرکز، کاهش افسردگی و... استفاده می‌شود. در مجموع از نقشه برداری مغز برای اهداف تشخیصی و درمانی زیر استفاده می‌شود:
• ارزیابی تأثیر داروها بر روند بیماری و پیش‌بینی پاسخ فرد به دارو
• بررسی خطر آسیب‌های مغزی مانند ضربه، تشنج، خونریزی مغزی و...
• ارزیابی تغییرات روانی فرد در حالت کم‌کاری و پرکاری مغز
• بررسی مغز بیمار و پیدا کردن نقاط مورد نظر قبل از انجام جراحی مغز
• تشخیص زودهنگام اختلالات کارکردی مغز مانند: اختلال یادگیری، اختلالات اضطرابی (فوبیا،اضطراب ، اضطراب منتشر، …)، اختلالات خلقی (افسردگي، دوقطبی)، بیش‌فعالی و نقص توجه، اختلالات خواب (بی‌خوابی، پرخوابی، کابوس شبانه، راه‌رفتن و حرف‌زدن در خواب، حمله خواب، سندروم پای بی‌قرار)، صرع،سكته مغزی و و وسواس،
سوءمصرف مواد مخدر


مرکز مشاوره و روانشناسی اردی‌بهشت آماده ارائه خدمات در زمینهٔ QEEG به شما مراجعین محترم است. شما می‌توانید با شماره‌های زیر با ما در ارتباط باشید.

۰۹۲۱۷۵۴۶۹۱۱
۰۳۴۳۲۴۵۳۸۸۱
۰۳۴۳۲۴۶۹۴۴۸