تعدادی از مواردی در فضای اینترنت ممكن است مد نظر قرار گیرد عبارتند از:
۱. تاکید بیش از حد بر ظاهر
یکی از معایب دوستی‌های آنلاین، تمرکز زیاد بر ظاهر افراد است. کاربران این سایت‌ها پروفایلی دارند، شامل یک عکس و خلاصه‌ای از مشخصات‌شان که تنها مبنای قضاوت آنهاست.

درست است که ارزش‌های ظاهری در روش‌های قدیمی‌تر (غیرآنلاین) هم موثر بودند ولی خوبی روش‌های سنتی این بود که افراد قبل از انتخاب برای داشتن رابطه‌ای جدید با آن فرد، تمام ویژگی‌های ظاهری‌اش را مشاهده می‌کردند.
اعضای این سایت اگر با دیدن یک عکس از ظاهر فردی خوششان نیاید، شانسی به او نمی‌دهند در صورتی که ممکن است واقعاً فرد مناسبی برای‌شان بوده. قبل از قضاوت، به افراد فرصت دهید تا شخصیت‌شان را نشان دهند.

۲. روابط یکبار مصرف
بیایید تصور کنیم دو نفر از مرحله آشنایی آنلاین هم گذشتند و تصمیم گرفتند به طور واقعی قرار بگذارند. طی مکالمات آنلاینی که داشتند توقعات‌ آنها از هم بالا رفته و هنگام ملاقات، به طور ناخودآگاه دنبال نکات منفی یکدیگر می‌گردند و اگر انتظارات‌شان از هم برآورده نشده باشد به سراغ فرد بعدی خواهند رفت که این مورد از معایب دوستی مجازی است.
ولی در قرارهای غیر اینترنتی افراد برای شناخت هم وقت می‌گذارند تا شخصیت یکدیگر را بشناسند و تصمیم بگیرند میتوانند ادامه دهند یا نه.

۳. فریب دادن
یکی دیگر از خطرات دوستی‌های اینترنتی، احتمال فریب خوردن است. احتمال فریب خوردن، در هر رابطه‌ای وجود دارد اما این احتمال در روابط آنلاین قوی‌تر است. درست است که افراد در روابط رو در رو هم می‌توانند درباره‌ی تمایلات جنسی و یا موقعیت تاهل خود دروغ بگویند، اما بعضی دروغ‌ها مثل جنسیت و خصوصیات فیزیکی را تنها می‌توان از طریق فضای مجازی مطرح کرد.

طبق تحقیقی، بیش از۹۰٪ قرارهای اینترنتی دچار فریب خوردگی شده و حدود ۵۰ میلیون نفر در این قرارها مشارکت داشتند. بیشتر افراد می‌دانند که ممکن است با پروفایل‌های دروغین فریب بخورند یا با افراد خطرناکی حرف بزنند و از نظر احساسی دچار استرس شوند، با این وجود به قرارهای اینترنتی ادامه می‌دهند.
اگر شخصی مدام از قرارهای رو در رو یا تماس تصویری اجتناب کرد، مطمئن باشید در حال پنهان کردن چیزی است، بنابراین بهتر است وقت‌تان را هدر ندهید.
نكات مثبت دوستی مجازی:
۱. دسترسی به افراد بیشتر
یکی از واضح‌ترین مزایای دوستی مجازی در این وب سایت‌ها، امکان دسترسی راحت به هزاران شخص برای دوست شدن است. این موضوع به خصوص برای کسانی که شبکه‌ دوستان‌شان محدود است، می‌تواند مفید باشد.
علاوه بر داشتن گزینه‌های متعدد، سایت‌های دوست‌یابی مکان مناسبی برای آشنایی با اشخاص هم‌فکرتان است.
۲. شکستن کلیشه‌های جنسیتی
به دلیل راحتی و تا حدودی ناشناس بودن دوست‌یابی آنلاین، به احتمال بالاتری ریسک پیشنهاد دادن به اشخاص را می‌پذیریم خصوصاً در مقایسه با ملاقات‌های حضوری.

تحقیقات نشان داده‌اند، بخش قابل توجهی از زنانی که عضو چنین سایت‌هایی هستند به مردان پیشنهاد دوستی داده‌اند؛ به عبارتی دوستی مجازی به زنان اجازه داده است بر نقش منفعل خود (منتظر ماندن برای این که فرد مقابل برای آشنایی پیش قدم شود) فائق آیند.
۳. مناسب افراد خجالتی
از دیگر مزایای دوستی مجازی، برای خجالتی هاست. افرادی که از نظر اجتماعی مضطرب می‌شوند یا خجالتی‌‌اند، اغلب مشکلاتی در تشکیل و ساخت روابط نزدیک دارند.
بر اساس برخی مطالعات، اشخاص درون‌گرا یا مضطرب در موقعیت‌های اجتماعی در دوست‌یابی مجازی احساس راحتی بیشتری می‌کنند. از این نظر که، راحت‌تر می‌توانند سر حرف را باز کرده و آن شخص را زیر نظر بگیرند.
به خاطر داشته باشید که دوستی‌های آنلاین یکی از منابع خوب برای آشنا شدن با افراد مختلف است، دوستی‌ای که سرانجام به قراری حضوری و رو در رو ختم شود.