ترفندهای روانشناسی: 6 نکته برای ساختن اهداف و پایبندی به آن‌ها در سال نو
ترفند ساختن یک هدف عالی برای سال نو و پایبندی به آن چیست؟
۱. با قدم‌های کوچک شروع کنید: سعی نکنید دنیا یا زندگی خود را یک شبه تغییر دهید. اهداف کوچک و قابل دوامی تعیین کنید. هنگامی که در طول سال اهداف کوچکی برای خود تعیین می کنید، به جای تلاش برای دستیابی به همه آن‌ها به طور همزمان، به مرور به سمت هدف بزرگتر حرکت می کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید پول پس انداز کنید، به جای اینکه سعی کنید همه آن را به طور همزمان پس انداز کنید، هر بار مدار کمی از حقوق خود را کنار بگذارید. هنگامی که پولی را پس می‌گیرید، آن را به جای حساب جاری به حساب پس انداز خود منتقل کنید. مهم‌ترین نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که گام‌های کوچک و مداوم به شما کمک می‌کند به اهداف بلندمدت و پایدار نزدیک‌تر شوید.
2. برای تجسم نتیجه ایده آل خود، روی قدرت اراده کار کنید: تجسمِ نتیجه به زمان و تمرین نیاز دارد. با وجود اینکه ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها قدرت اراده را به عنوان مانعی برای تغییر گزارش می‌دهند، نیروی اراده چیزی است که مردم می‌خواهند یاد بگیرند و چیزی است که می‌تواند به مرور زمان برای کمک به شما برای بازگشت به نمای کلی تقویت شود. دکتر روی باومایستر، محقق قدرت اراده در دانشگاه ایالتی فلوریدا، سه مؤلفه برای دستیابی به اهداف شما ارائه می‌دهد:
• ایجاد انگیزه برای تغییر و تعیین یک هدف روشن - به اصطلاح نمای کلی
• رفتار خود را نسبت به هدف کنترل کنید
• از وسوسه های کوتاه مدت برای رسیدن به اهداف بلندمدت اجتناب کنید - قدرت اراده3

3. راه‌های سرگرم‌کننده‌ای برای پایبندی پیدا کنید: برای جلوگیری از فرسودگی، خستگی و بی‌حوصلگی، محیط را تغییر دهید. محیط شما بر موفقیت شما تأثیر می‌گذارد و طبق گفته مرکز یادگیری دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، برای اینکه شما تغییر کنید، محیط شما نیز باید تغییر کند. صرف نظر از تغییر، محیط یک تله رایج است. فراتر از باشگاه را در نظر بگیرید و به یک کلاس بپیوندید، پیاده روی کنید یا بلند شوید و برقصید. یک مهارت جدید یاد بگیرید. هنگام تهیه غذاهای سالم، خود را به چالش بکشید تا کار را برای شما سرگرم کننده و جالب کند.
4. اهداف خود را با دیگران به اشتراک بگذارید: اما مطمئن شوید که با فرد مناسبی به اشتراک می‌گذارید. طبق گفته هاوارد کلین از دانشگاه ایالتی اوهایو، زمانی که هدف خود را با کسی به اشتراک می‌گذارید، مطمئن شوید که او فردی است که نظرش برای شما اهمیت دارد. این فرد می‌تواند یک استاد، مربی در محل کار، دوست یا همکار باشد که به او احترام می‌گذارید. کلین و تیم تحقیقاتی او دریافتند که به اشتراک گذاشتن اهداف شما با کسی که «موقعیت بالاتر» دارد، بر تعهد فرد به اهداف تأثیر می‌گذارد. هنگامی که اهداف خود را با «مافوق‌» به اشتراک می‌گذارید، به احتمال زیاد انگیزه و مسئولیت پذیر باقی می‌مانید. با این حال، مراقب استرس و اضطرابی باشید که هنگام تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن آن فرد ایجاد می‌شود.
5. این را بدانید که چه کسی شما را حمایت می‌کند: تیم حمایتی خود را پیدا کنید و از پذیرش کمک نترسید. انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد که پذیرش کمک از کسانی که به شما اهمیت می‌دهند و به حرف هایتان گوش می‌دهند، به ایجاد انعطاف پذیری و مدیریت استرس کمک می‌کند. اگر تمایلی به برقراری ارتباط با خانواده و دوستان ندارید، کمک حرفه ای را برای درک بهتر ارتباط ذهن و بدن خود با راهبردهایی برای «تنظیم اهداف خود به گونه‌ای که قابل دستیابی باشند و همچنین به شما در تغییر رفتارهای ناسالم کمک کند، در نظر بگیرید.»
6. برای برنامه جایگزین برنامه ریزی کنید (Plan B): هنگامی که با موانعی روبرو می‌شوید، تسلیم نشوید. هنگامی که به خودتان استراحت می‌دهید، احتمال کمی دارد که احساس شرم یا اضطراب کنید. مثلا در حالی که روی مبل لم دادید ولی برنامه داشتید به باشگاه بروید یا لذت بردن از یک کوکی یا صرف هزینه اضافی برای شام. اگر به یک «عادت بد» برگشتید، به یاد داشته باشید که یک روز یک عمر نیست. آنچه اتفاق افتاده، احساس شما و آنچه آموخته اید را نام ببرید. از موانع برای تجدید پایبندی به هدف استفاده کنید. هنگامی که با مشکلات روبرو می‌شوید، با انعطاف پذیری مقابله کنید. شما در مورد خودتان و چگونگی انتظار و غلبه بر مشکلات در آینده چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. در نهایت، از هداف سال نو نترسید. رویکرد را تغییر دهید و راه‌هایی برای پیدا کردن یک شبکه حمایتی جدید، ایجاد تغییرات سرگرم کننده در روال خود، مثبت اندیشیدن و برقراری ارتباط پیدا کنید. هنگام برنامه ریزی برای هدف سال نو، درون خود را با بیرون دیگران مقایسه نکنید.


منبع: www.blog.suny.edu
مترجم: زینب افشارمنش